Saturday, March 5, 2011

Shape Of My Heart. . .Episode 10-Going Down..

...dan hari itu adalah amat indah sekali.Kenapalah harus berakhir...
Esoknya,Andrey bertolak ke Kamensk-Ural'skiy.



Lucya sering bertanyakan Andrey tentang perihal mahu mmberitahu perkara sebenar kepada Alyona...hinggalah 1 hari,


Sayang,masalah kita dh selesai...-SMS dr buah hatinya.


Hah? masalah apa yg selesai?-Lucya kehairanan seraya menolak pintu 7-Eleven,sambil mmbaca SMS itu.


Masalah kita..Alyona dh tau..-SMS itu mnggembirakan hati Lucya.Harapannya,Alyona faham dan menerima secara baik tntang masalah ini.Dia juga harap Alyona tidak lagi akan memusuhinya kerana apa guna bermusuh.


Tetapi Andrey kelihatannya tidak gembira,sebaliknya dia mmberi alasan kepalanya pening.Lucya mnyuruh dia berehat.Pukul 12 malam Lucya mncuba hantar SMS kepada Andrey.Dalam SMS yg dia terima sebagai balas,Andrey seperti tidak bermaya dan sedih.Lucya mengesyaki yg Andrey mesti mmikirkan tentang Alyona lagi.Kenapa dia tidak boleh bersikap lebih tegas?? Lucya tidak dapat menahan air matanya yg ingin menitis pada malam itu.
*                                                         *                                                          *

Isnin,20 Disember. . .

Hari berlalu,Andrey bersikap seperti endah tidak endah malah cepat marah.Lucya benar2 tersinggung dgn sikap Andrey itu.Andrey seperti marah kepadanya.Hingga pada suatu hari,Andrey langsung tidak mnghantar SMS kepadanya.Lucya nmpak Andrey online di facebook.Pesanan sudah dihantar ke facebook tetapi tidak berbalas.Lucya amat sedih dan hairan,mngapa sikap Andrey begini.Call tidak berjawab,SMS tidak berbalas.Andrey sudah tidak mmpedulikan dia lagikah??
Akhirnya setelah beberapa SMS dihantar,berpuluh panggilan tidak berjawab,Andrey akhirnya mmbalas SMSnya.


Yee...-balas Andrey.


Mana awak pergi..saya SMS awk tak reply,call awak tak jawab..kenapa ni?saya ada salah ke?-tnya Lucya dalam kesedihan.


Awak,patut tak saya buat Alyona begini?-soalan Andrey benar2 merenggut tangkai hatinya.
Itukah sebab Andrey buat tidak peduli kepadanya hari ini?? SEBAB ITUKAH??
Lucya sungguh terluka dgn sikap Andrey hari itu.


Semua org marah saya buat Alyona begini awak tahu tak..-luah Andrey.
HABIS ITU? BAGAIMANA DGN LUCYA? ramai lagi boleh marah Andrey tetapi Lucya yg mnghalang mereka dari maki-maki Andrey di facebook.


Awak sayang dia kan...okay tak apa-balas Lucya.Andrey mmg tidak langsung fikir tentang perasaannya.


Awak pun saya sayang..-dari Andrey.


Sayang dgn cinta lain okayy...-Lucya amat jengkel sekali.


Sayang utk dia..cinta hanya untuk awak..-Andrey meyakinkan.
Patutkah Lucya percaya ? perkara ini sudah semakin terbelit dan Lucya semakin tersepit.


*                                                  *                                              *
Malam itu. . .

Aku sayang Andrey jadi aku harus tahu perkara sebenarnya.Sampai bila nk hidup tak tenang begini?
Sampai bila aku harus menanggung sakit hati? Sampai bila aku harus menahan sakit hati dgn kerenah Andrey yg semakin menjadi-jadi?


Dia menelefon Alyona.Itu sahaja caranya...


   "Hello.."
   "Ya..hello.."
   "Ini kak Alyona ke?"
   "Ya.."
   "Ini Lucya...boleh tak Lucya nak cakap sedikit tentang Andrey kak?"
   "Boleh..nk settle kat mana?"
   "Eh taklah..kita cakap telefon je lah kak"
   "Ohh..haa..okay boleh"
   "Kalau Lucya tanya,kak jawab jujur ya? boleh kan?"
   "Baiklah Lucya.."
Lucya menelan liurnya sebelum memula bicara.
 
   "Apa yg Andrey beritahu kak tentang Lucya?,jujur yaa?"
   "Err..Lucya nak tahu ke? jgn marah tau.."
Lucya agak takut tetapi dia harus tahu.
   "Tak apa kak..bgtahu jee..Lucya okayy..",jawabnya gugup.
   "Andrey cakap..Lucya ni tergedik-gedik..Lucya yg suka kat dia padahal dia anggap Lucya ni kawan biasa saja..."
Serentak dgn itu,hati Lucya terasa runtun.
   "Lagi?..",dia bertanya sambil menahan sebak.
   "Dia cakap Lucya ni melebih-lebih lak..padahal dia tak suka pun kat Lucya..Lucya yg tegur dia apa semua dulu kat facebook..benda2 macam tu lah yg dia bgtahu akak..",terang Alyona pnjang lebar.
   "Ohh..tak apa lah klau macam tu..",balas Lucya dgn suara serak.
Air mata mula mngisi ruang matanya lalu mengalir menuruni pipi.Tidak dia mnyangka Andrey sanggup buat fitnah seperti itu! Andrey mnjatuhkan maruahnya,Andrey melukakan hatinya.Habis itu,selama ini hnya kepura-puraankah? Selama yg Andrey keluar bersama,SMS,menelefon,mmberi kata2 cinta padanya..itu semua hnya kepura-puraankah??? Kepalanya terasa ringan,perasaannya semakin kebas.


   "Lucya?? hello..? Lucya okay ke tu?",tnya Alyona setelah Lucya terdiam sejenak.
Akhirnya tangis Lucya kedengaran di telefon.
  
"Sampai hati Andrey tuduh Lucya begitu kak..Lucya bukan prempuan seperti itu kak..Lucya nak kak tahu Lucya bukanlah seperti apa yg Andrey cakapkan..",Lucya menerangkan sambil menangis.
Dadanya sesak.Org yg dicintainya sanggup berbuat begitu? Padahal dia sentiasa bercerita perkara2 baik sahaja tentang Andrey kepada rakan2 sehingga mereka mngatakan yg Lucya amat bertuah memiliki Andrey.


    "Lucya janganlah menangis..kak tahu Lucya baik..kak Darya beritahu yg Lucya ni budak pandai..takkanlah bersikap seperti apa yg Andrey beritahu..dah2 jgn nangis okay?..",Alyona memujuk.


   "Kalau nama Lucya dh tercemar di sekolah kak,tolonglah bersihkan kembali..Lucya tak buat apa2 pun kak..Lucya tak ada niat jahat pn pada Andrey tetapi tak sangka dia sanggup buat begini pada Lucya kak..
Kak beritahu lah pada kawan2 kak tentang siapa Lucya sebenar..tolong buang tanggapan negatif mereka terhadap Lucya..Lucya tak pernah ada musuh dan Lucya tak mahu org pandang serong pada Lucya kak..
Kak tolong yaa.."


   "Baiklah Lucya..kami pn dah tahu siapa Lucya..Lucya bukan jenis begitu..Andrey tu mmg sanggup buat apa saja utk tutup salah dia..sanggup fitnah..kat kak pun dia ada kata laa tu..",kata Alyona.


At least dia tak kata kak gedik..tp kenapa Lucya yg kena teruk..tak apa Andrey,saya tahu saya tak layak dgn awak..
Seterusnya Alyona bercerita semua tentangnya dgn Andrey.Tentang apa yg dibuat Andrey di sekolah,perkara apa yg dia pernah buat,kes yg ditimbulkannya di sekolah,sikapnya,kehidupannya dan caranya.
Barulah Lucya tahu segala-galanya.Andrey amat mesra dgn Alyona.Selama ini Lucya mnganggap yg layanan Andrey padanya adalah yg paling istimewa dari apa yg pernah rakan-rakannya dpat dari teman lelaki masing2,tetapi rupanya tidak.Apa yg Lucya dapat selama ini adalah hnya tempias dr apa yg Alyona dapat.
Hatinya cukup sedih.Lebih teruk lagi,Andrey telah bercinta dgn pelajar senior.Perkara itu bg Lucya agak janggal kerana Andrey muda dan seusia dengannya.


Malam itu,dia menangis semahu-mahunya.Dia sudah letih menangis tetapi dia gagal mngawal perasaannya.


Tergedik-gedik dan melebih-lebih..tak malu..
Perkataan itu sering terngiang-ngiang di telinganya.
   "Saya tak gedik dan tak melebih-lebih!!!!!!!!!",jerit hatinya.


Walaupun,ada benarnya.Mmg Lucya yg menegur Andrey dulu tetapi hnya pada Andrey yg Lucya berani berbuat demikian.Pada Lev dulu,dia tidaklah berhubungan sampai meminta nombor telefon.Tetapi Andrey,Andrey mmberi dia harapan dan mmbuat dia bahagia.Namun sekarang Andrey merampas itu semua darinya kembali.Untuk apa dia menegur Andrey? Kerana dia dpat merasakan ssuatu perasaan yg mndalam terhadap Andrey.Mata Andrey seolah-olah menunjukkan yg dia amat memerlukan kasih sayang sebenar.
Lucya yakin hatinya tak akan berubah arah dan dia ingin mencurahkan segala kasih sayang yg dia simpan hnya utk org yg dia bnar2 cintai.Dia telah memilih Andrey dan hanya Andreylah yg boleh mendapat kasih sayangnya.Dia mahu rasa bagaimana disayangi.Dia bukan player yg hnya tahu mempermainkan perasaan org lain.Tetapi Andrey tidak mngerti apa makna sebenar cinta Lucya padanya.Lucya melihat ke hadapan,bagaimana dia dan Andrey jika hidup bersama nnti.Semua itu sudah musnah sama sekali.


Mendengar cerita Alyona mngenai kemesraan Andrey amat mmbunuh hati Lucya.Malam glam yg Andrey mmberitahu Lucya  dia keseorangan tanpa teman mmg adalah penipuan.Alyona mmberitahu yg Andrey berkata "You are my princess tonight" padanya sebelum pergi ke majlis itu.Habis itu? Lucya ni apa?
Lucya setia menunggu Andrey pulang dari majlis kerana kononnya kata Andrey,tak boleh SMS semasa ada majlis rasmi.Lucya tidak sabar menunggu Andrey pulang malam itu kerana ingin mnghantar lirik lagu cinta buatnya.Adakah Andrey tidak langsung rasa bersalah mmperlakukannya seperti itu? Tidakkah Andrey fikir sejenak bagaimana perasaan Lucya jika Lucya tahu apa yg Andrey buat di belakangnya? Dan tidakkah Andrey tahu betapa Lucya mencintainya? Tiada motif lain Lucya mncintainya selain kerana Andrey menepati ciri2 boyfriend idamannya.Bukan kerana duit atau apa-apalah kerana duit tidak boleh membeli cinta dan tidak menjamin kebahagiaan sekiranya hati tidak ikhlas mencintai.Hatinya ikhlas pada Andrey dan dia sgat mencintai Andrey.Dia menangis semalaman memikirkn nasibnya.Sampai hati Andrey mmperlakukannya sebegitu.Dan dia sendiri telah mmbaca SMS dr Andrey kepada Alyona.Dlm SMS itu Andrey mmberitahu Alyona yg dia jadi begini kerana Lucya,kerana Lucya lah dia lupa diri.Kenapa pula Lucya yg dpersalahkan?
Andrey sering sahaja mnyalahkannya..mengapa Andrey...? Apa yg Lucya buat sehingga dia lupa diri..Lucya mnghasut dia kah? Betapa hancurnya hati Lucya.

Sayang!!-Andrey mnghantar SMS,seperti tiada apa yg berlaku.

Kenapa sayang sanggup macam ini? kenapa awak cakap yg saya ni tergedik-gedik kat awak? itukah saya dari pandangan awak? dan saya ni melebih-lebih? betulkah??-tnya Lucya,kecewa.

Apa yg sayang cakap ni?-Andrey masih kabur.

Sudahlah..saya dh tau semuanya.sampai hati awak buat saya macam ini..klau awak tak cintakan saya,awak beritahu la.bukan dgn cara mcm ni awak nk lukakan hati saya..tinggalkan saya Andrey..saya ni tegedik2 kan..-Lucya sudah nekad kali ini.

Awak! klau awak tinggalkan saya,seorang2 lah saya kali ni Lucya!!-Andrey panik sedikit.

Awak ada kak Alyona..saya ni hnya si muka tembok yg tergedik2 kat awak kn..buat apa awk nk kat saya lagi..

Lucccyyyyaaaaaaaaaaaa...tolong Lucya,tolonglah jangan!!-Andrey masih merayu.

Pergilah Andrey,saya tak akan ganggu awak lagi..saya janji...-Lucya sekali lagi mmbunuh hatinya sendiri.

Nak tinggal saya sangat kan? pergi la! pergi laaaaaaaaaaaaaaa....!!-Andrey melepaskan marahnya yg mmbuat Lucya begitu kesal dgn sikap Andrey.
Mulai hari itu Andrey dan Lucya saling tidak mnghubungi.Dia facebook,mcm2 yg Andrey tulis pada wallnya seolah2 dia yg diperlakukan dgn teruk.Lucya juga tidak boleh diam,dia juga post mcm2 pada wallnya.Kak Alyona dan dirinya mnjadi sahabat baik.Hati Lucya agak gembira kerana kak Alyona tidak lagi memusuhinya.Kerana kebenaran sudah terbongkar mmbuktikan Andrey yg bersalah.Tetapi hati Lucya tidak pula mmbenci Andrey,mana mungkin kerana jauh di sudut hatinya,cinta buat Andrey masih ada.

Pada satu malam,Andrey mnghantar mesej yg panjang berjela di facebook meluahkan apa yg terbuku di hatinya serta geram yg mmbuak terhadap Lucya.Dia mngatakan yg Lucya hnya mmperbodohkan diri dan dia mmbenci sikap Lucya.

   "Ohh..dia yg buat pasal sekarang ni nk benci aku laa pulak yee...",Lucya geram sekali dgn Andrey.
Mereka berdua saling mmbalas mesej di facebook dan berakhir dgn baik.Mereka kembali berSMS semula tetapi hnya sebagai sahabat walaupun hati Lucya inginkan Andrey kembali.
Tetapi apabila mngenangkan semula apa yg Andrey pernah buat padanya,hatinya sebak serta pilu.

Awak,saya nak add awak jad 'Grandmother' saya kat facebook boleh tk? hehe...-tulis Andrey semasa berchatting dgn Lucya di facebook pada satu malam.

Awak dh gila ke?-tnya Lucya.

Mmg..saya tergilakan awak Lucya...-balas remaja lelaki itu.
  
   "Amboii org tua ni..melampau lak dia,nenek lak tuh..ish..",desis hati Lucya.
Tak naklah jd nenek! awak saya nk mandi jap yee..kejap jee...-tulis Lucya sebelum ikatan rambut diuraikan lalu melangkah masuk ke bilik air.

Awak!! saya dh habis mandi hakhak..sejuk betul malam ni..-tulis Lucya sambil menyikat rambut yg masih basah.

Yee...-balas Andrey.
Segala apa yg Andrey balas selepas itu seperti tidak mahu melayan Lucya.Lucya amat sakit hati sekali,sudahlah Andrey melukai hatinya,sekarang nk buat mcm ini pulak!!
Laptop diOFF dan disimpan ke dalam beg.

Awak mmg sengaja nk sakitkan hati saya kan?!-SMS amarah dr Andrey.

Apa kena dgn awak ni hah? apa lagi awak nk buat pada saya ni?! awak nk saya mati ke?!-
Lucya mmbalas dgn lebih garang.

Awak tahu tak saya runsing sgat skang ni?! Awak boleh senang2 accept family request dari Yefim Mandelstam kn? dia jadi brother awak kan kat facebook?! awak baru je kenal dia!-Andrey menyinga.
Yefim Mandelstam adalah rakan Andrey yg muda setahun dan semakin rapat dgn Lucya.

Habis tu apa kena mngena dgn awak hah?!-Lucya marah.

Mmg laa saya sakit hati! awak boleh buat2 tanya lagi?! sbb saya sayang awak la!-Andrey juga semakin naik darah.

Kalau awak cemburu tu cakap ajelah !!!-Lucya menekan butang SEND dgn nafas kencang menahan geram yg mmbuak-buak.

MEMANG SAYA CEMBURU! DAH FAHAM SEKARANG?!-Andrey mmberi jawapannya.

Lucya semakin bengang.Bantal ditarik lalu dijadikan alas kepala

.
Kalau dia tahu,pengalaman pertama dia bercinta adalah sebegini teruk,dia lebih rela kesunyian.Matanya dipejam,cuba utk tidur.


bersambung di episode 11. . .

1 comment: