Sunday, June 17, 2012

Close - Part 8

sambungan dari Part 7 ..
klik SINI untuk Part 7 ..

Mata Syazwan terbeliak dalam tidak percaya apabila mendengar kata-kata Ashraff. Begitu juga ibu dan adiknya. Ashraff yang menggeletar menahan marah duduk dan ditenangkan Shakira. 


" Dan bilanya aku berhubungan dengan Aysha sedangkan aku akan bertunang dengan Shakira ?! , aku kawan baik Aysha sejak sekolah, tu je ! Aysha tu seorang yang baik dan dia amat sayangkan kau Wan!! " , bentak Ashraff.


" Jadi segala yang ma beritahu tentang Aysha tu tipu lah ma ? ", Syazwan memandang ibunya.


Muka Puan Maimon dan Amirah pucat lesi.


" Sampai hati ma dan Mira buat macam ni..sampai hati ma dan adik buat sy benci pada isteri sy sendiri..isteri  yang amat sayangkan sy..", Syazwan menggeleng-gelengkan kepalanya sambil tunduk penuh kesal.


Puan Maimon menolak bahu Amirah dengan muka menuduh.


" Mak tahu tak betapa Aysha terseksa ? Macam-macam hukuman Wan kenakan pada Aysha ! Wan sakitkan dia mak ! Semua tu kerana Wan bodoh dan Wan percayakan semua cakap mak tentang Aysha ! " , Syazwan menumbuk dinding dengan penuh kecewa.




Pintu bilik kecemasan dibuka. Seorang doktor keluar dari bilik itu. Syazwan segera mendapatkan doktor tersebut.


" Doktor ! Doktor ! macamana dengan isteri sy ? " , Syazwan bertanya dengan kelam-kabut.


Doktor tersebut kelihatannya tidak senang. Dia memandang wajah Syazwan.


" Dia akan dihantar ke wad. Sekejap lagi dia akan bangun, tadi sy dah bg dia ubat tidur untuk rehat . Encik boleh melawat dia apabila dia sudah berada di wad. Hmm , boleh sy berbincang sekejap dengan encik ? ", doktor itu kelihatannya sangat serius.


" Kami akan tunggu di kafetaria hospital.." , Shakira memberitahu sebelum berlalu dengan Ashraff. Puan Maimon dan Amirah juga berjalan pergi entah ke mana. Doktor Joseph yang berkulit hitam itu mengajak Syazwan duduk sebelum memulakan bicara.


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . .. . . . . . . . . . . .


" Apa ?! "
" Ya encik..Puan Aysha menghidap kanser otak Supra Tentoria .. sy pernah menyuruh dia mendapatkan rawatan kemoterapi tetapi dia tidak mahu.."


Syazwan rasa seperti dunianya gelap seketika. Baru sahaja dia berjanji pada dirinya tidak akan menyakiti Aysha lagi dan akan menjaga isterinya dengan baik selepas ini, tetapi....Aysha akan baik-baik sahaja kan...


" Dan encik , melihat pada tubuh Puan Aysha , sy dapat agak apa yang dia dan encik sedang hadapi..sy bukan nak masuk campur urusan rumahtangga encik tetapi apa yang boleh sy cakap, encik jagalah dia baik-baik selagi ada masa " , selepas berkata demikian dia menepuk-nepuk bahu Syazwan dengan muka tidak gembira dan berlalu pergi meninggalkan Syazwan yang menekup muka seorang diri.


*                                                                           *                                                                    * 



Syazwan masuk ke wad perseorangan yang menempatkan isterinya. Dia mendapati Aysha masih lagi tidur dengan kepalanya bertampal di hujung dahi. Syazwan duduk di kerusi sebelah katil dan meletakkan kepalanya di tepi bantal Aysha. Ditatapnya wajah isterinya. Terdapat kesan gelap di bawah mata Aysha kerana rehat tidak cukup, lebam di penjuru bibirnya dan sedikit calar-calar kecil pada wajahnya. Perlahan-lahan Syazwan membelai lembut rambut isterinya. Sudah lama dia tidak membelai rambut isterinya kerana terlalu sibuk menarik rambut isterinya dan menyeksa isterinya. Dia memegang tangan isterinya dan membelai jari isterinya. Mata Aysha berkedip. Syazwan menunggu Aysha membuka matanya. Aysha membuka matanya perlahan-lahan dan ternampak Syazwan disisinya. Dia terkejut sedikit dan melihat sekeliling.


" Sha ... Sha kat..mana ni..abang ..mana Adrine...? ", dia bertanya dengan wajah bingung dan masih lemah.


" Sha kat hospital sayang...Adrine ada kat umah Anita, Mak Yah jaga.." , Syazwan menjawab dengan lembut. Aysha tetiba teringat kembali peristiwa yang menyebabkan dia pengsan tadi.


" Abang.Sha janji tak halang abang nak kahwin dengan Dayana.Sha minta maaf abang.abang bawak tak borang tu ? Sha janji Sha akan sain..abang bagi pen dan borang tu..Sha akan sain abang..maafkan Sha abang...bg borang tu..Sha sain..Sha janji..Sha nak abang bahagia...dan Sha tak pernah sentuh Dayana pun..sebab dia yang akan bahagiakan abang nanti kan...Sha selalu doakan abang.." , Aysha berkata dengan kelam kabut sambil menggenggam erat tangan Syazwan. Air matanya mula bergenang saat dia berkata sedemikian.
Air mata lelaki Syazwan mengalir apabila mendengar kata-kata Aysha itu. Aysha mengenggam erat tangannya dengan mata bergenang air mata yang akhirnya mengalir menuruni pipinya yang lebam.


" Sha cuma nak abang bahagia..maafkan Sha sebab tak bahagiakan abang..tapi percayalah Sha tak pernah berhenti menyayangi dan mencintai abang dengan sepenuh hati Sha..." , Aysha berkata dalam nada berbisik kerana masih lemah. Syazwan tidak sanggup lagi. Dia meletakkan jarinya ke bibir Aysha.


" Shhh...sayang, cukup sayang. Abang minta maaf.. abang berdosa pada Sha..Sha dah selamatkan nyawa abang tapi abang berlaku kejam pada Sha..abang seksa Sha..hampir 4 bulan abang seksa Sha..abang abaikan Sha dan anak kita..."


Aysha mengelap air mata suaminya. Syazwan menggenggam lebih kuat tangan isterinya.


" Kenapa Sha tak beritahu yang Sha selamatkan abang ? Sha lah penderma buah pinggang yang dah selamatkan abang...sangat mulia apa yang Sha dh buat..tapi abang layan Sha begini..maafkanlah abang Sha...maafkan abang..." , Syazwan meletakkan tangan Sha ke dahinya sambil menangis.


Puan Maimon dan Amirah masuk ke dalam bilik itu.


" Mama minta maaf Aysha..mama banyak buat cerita supaya Syazwan benci pada Aysha..maafkan mama Sha.." , Puan Maimon kelihatannya amat kesal.


" Mira pun kakak..Mira minta maaf..Mira banyak seksa kakak..", Amirah hampir menangis.


" Sha pun minta maaf mama..kakak pun sama Amirah..mama dan Mira tak ada salah dengan Sha..Sha tak pernah ambil hati..abang, Sha tak beritahu sebab Sha takut...Sha sedar Sha ni anak yang ditinggalkan..mungkin anak luar nikah..Sha takut mama marah sekiranya buah pinggang dari anak haram ni masuk ke tubuh abang..Sha takut mama tak benarkan..Sha tak mahu kehilangan abang..Sha takmau kehilangan orang yang Sha cintai..Sha nak abang ada dengan Sha..Sha nak jaga abang..jaga Adrine...Sha nak jaga keluarga Sha..." , terang Sha sambil tersenyum hiba.


Syazwan mencium tangan isterinya dan menangis teresak-esak. Puan Maimon mengesat airmatanya, begitu jugak Amirah.


" Sha tak ada sapa-sapa lagi abang..abang tak salah..Sha tak pernah benci pada abang..Sha cuma ada abang, mama dan Mira..ini saja keluarga yang Sha ada..terima kasih abang..kalau abang tak pungut Sha..Sha takkan ada keluarga...Sha sayang abang, mama dan Mira... " , Aysha tersenyum lemah dengan airmata di pipi.


*                                                             *                                                                              *


Kereta yang dipandu Syazwan masuk ke garaj. Dia keluar dari kereta dan membukakan pintu Aysha. Aysha keluar dan berjalan dengan perlahan masuk ke rumah .


" Abang nak ambil Adrine dari rumah Anita kejap ye sayang.."


Aysha senyum dan mengangguk sebelum masuk ke rumah. Dia perlahan-lahan jalan masuk ke bilik tidur yang menjadi tempat tidurnya bersama Adrine sejak dihalau Syazwan keluar dari bilik tidur mereka. Dia berbaring di atas katil itu perlahan-lahan kerana tubuhnya amat lemah sekali rasanya.


Syazwan masuk ke rumah dan terus ke bilik tidur tetapi Aysha tiada disitu. Dia meletakkan Adrine yang sedang tidur ke dalam crib bayi yang telah dipindahkan semula ke bilik tidur mereka sebelum pergi ke bilik tidur tetamu di mana Aysha sedang berbaring. Aysha yang terbaring dengan muka pucat dan mata terpejam itu membuka mata apabila Syazwan menghampirinya.


" Abang...mana anak kita..", Sha bertanya dengan suara berbisik kerana lemah.


" Kenapa Sha tidur sini...tempat Sha di sisi abang, sayang...", kata Syazwan sambil tersenyum pilu sebelum mendukung tubuh lemah isterinya ke bilik tidur mereka. Aysha hampir menangis apabila Syazwan mendukungnya. Terasa amat selesa berada dalam pelukan suami yang mendukungnya dan dia teringat hari pertama perkahwinan mereka. Syazwan mendukungnya turun dari kereta terus ke dalam rumah.
Syazwan meletakkan tubuh Aysha ke atas katil.


" Adrine tidur..Nenek Yah dia jaga dia dengan baik..tengok tu dia pakai baju baru yang Makcik Anita dia belikan lah tu..."


Airmata Aysha mengalir ke penjuru matanya saat dia melihat bayi perempuannya yang sedang tidur nyenyak.


" Anak kita comel kan abang..."


" Comel sangat..macam mama dia...", Syazwan berkata dengan lembut sambil menyelimutkan tubuh isterinya.
Dia mencium dahi Aysha dan membelai rambut Aysha dengan penuh kasih sayang. Aysha tersenyum dengan airmata masih mengalir di pipi kerana dia amat rindukan belaian suaminya .


" Sha rindu abang ...., rindu sangat ....."


bersambung di Part 9 ..

No comments:

Post a Comment