Friday, June 22, 2012

Close - Part 9

sambungan dari Part 8 ..
klik SINI untuk Part 8 ..


" Abang pun rindukan Sha..., abang bertuah dapat isteri yang baik macam Sha..abang sayang Sha..."


Aysha menghulurkan sekeping kertas. Syazwan menyambutnya dan melihat tandatangan Aysha di kertas itu.


" Sha nak abang bahagia.." , katanya sambil tersenyum hiba.


Airmata Syazwan menitik di atas kertas itu lalu kertas itu direnyukkannya. Dia mencium dahi isterinya sambil menangis perlahan. Dia meletakkan kepalanya di sebelah Aysha.


"Abang cuma nak Aysha..Sha sajalah isteri abang..abang cuma ada Sha.."


Aysha memejam mata tatkala airmatanya mengalir menuruni penjuru matanya ke pipi. Dia menggenggam tangan Syazwan.


" Jangan tinggalkan Sha ... "
" Tak..abang takkan tinggalkan Sha....."


*                                                                      *                                                                   *




Pinggan diletakkan atas meja.


" Selamat pagi abang...", ucap Sha yang masih memakai apron. Dia mengambil cuti sebulan tanpa gaji.


" Selamat pagi sayang..aishhh, apa ni masak banyak-banyak..Sha kena rehat lah sayang..abang boleh sarapan di luar..."


" Abang sarapanlah dengan Sha..boleh ? " , Aysha bertanya dengan muka ceria. Syazwan tersenyum.


Aysha telah menyediakan roti bakar, nasi goreng, telur goreng hancur dan sosej goreng di samping kopi dan jus oren. Aysha mencedok nasi goreng ke dalam pinggan dan meletakkan telur goreng hancur dan sosej di samping nasi itu. Dia menuang kopi panas ke dalam cawan dan menghidangkannya kepada Syazwan.
Dan dia duduk memerhatikan suaminya makan.


" Sayang kan demam lagi..napa masak banyak-banyak untuk abang ni.. "


" Kan tanggungjawab Sha sebagai isteri abang..."


" Sayang kenapa tak makan sama-sama.." , soal Syazwan sambil menyuap nasi goreng ke mulutnya.


" Sha nak tengok abang makan... " , jawab Aysha sambil tersenyum.


Syazwan bangun dan menarik kerusi Aysha ke sebelah kerusinya. Dia menghalakan sudu yang diisi dengan nasi goreng ke mulut Aysha. Aysha teragak-agak. Syazwan senyum padanya dan dia pun membuka mulut.
Pagi itu sangat indah. Aysha menghulurkan tangannya untuk bersalam dan Syazwan menyambutnya setelah hampir 5 bulan Syazwan tidak pernah menyambut tangan Aysha untuk bersalam.


*                                                                           *                                                                *




Syazwan berbaring di sebelah bayi perempuannya yang diletakkan di tengah-tengah antara dia dan Aysha.
Aysha sedang membelai rambut bayinya yang tidur nyenyak.


" Eh eh anak papa ni dah tidur rupanya... " , bisik Syazwan sambil turut membelai rambut bayinya.


" Dia penat pergi majlis pertunangan auntie Kira dan uncle Ashraff dia petang tadi..dan dia menyusu banyak tadi..tu yang tidur tu..kenyang sangat lah tu.." , jawab Aysha sambil tersenyum.


" He he..anak papa ni sihat sebab tu menyusu banyak..sayang, abang dah ambil cuti seminggu...abang rasa nak bawa Sha dan baby pergi jalan.." , Syazwan memberi cadangannya.


" Eh..abang ambil cuti ? abang nak bawa kami pergi mana ..." , tanya Aysha yang terkejut.


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


" Haaa...tengok tu papa nak bawa Adrine pergi mana ni..haa..cuba tanya papa " , bisik Aysha kepada Adrine yang sedang riang duduk di atas ribanya. 


Kereta mereka sedang bergerak ke Pulau Perhentian. Syazwan yang memandu senyum dan mencuit pipi bayinya. Adrine ketawa apabila papanya mengusik.  Mereka menghabiskan masa dengan riang sekali di Pulau Perhentian . Syazwan membina istana besar dari pasir dan mencacakkan bendera di atas bumbung paling atas istana tersebut.


" Istana papa untuk anak papa dan mama !" , jerit Syazwan sambil membuat gaya gagah perkasa.


Aysha dan Adrine yang duduk di atas tikar tersenyum dan amat gembira sekali. Aysha sangat bersyukur melihat suaminya yang telah berubah menjadi Syazwan yang dulu semasa mereka mula-mula berkahwin.
Mereka sama-sama menikmati sandwich dan pasta yang dibawa kecuali Adrine yang disuap biskut berperisa untuk bayi oleh ibunya.


Malamnya di hotel,


Adrine sudah tidur di atas katil. Syazwan sedang duduk di sofa dan menonton televisyen yang dipasang bersuara perlahan kerana bimbangkan anaknya terjaga. Aysha keluar dari bilik air dan menyikat rambutnya.
Dia membetulkan selimut bayinya sebelum duduk di birai katil. Syazwan memanggilnya supaya duduk di sofa bersama-sama. Aysha duduk dan tersenyum sebelum Syazwan menariknya rapat. Syazwan membelai rambut Aysha dan Aysha meletakkan kepalanya di atas bahu Syazwan. Airmatanya menitis. Syazwan memeluk Aysha dan mengelap airmata isterinya. 


" Terima kasih abang bawa Sha dan Adrine bercuti. Sha seronok sangat..." , ucap Aysha sambil senyum bahagia memandang wajah suaminya. Syazwan menatap wajah isterinya yang senyum tetapi sakit dalam masa yang sama itu. Wajah Aysha tetap ceria walaupun pucat. Setiap kali Syazwan menyentuh tubuh isterinya, dia dapat rasa yang isterinya sangat lemah. Syazwan tidak mahu memikirkan kemungkinan yang kanser otak Aysha semakin teruk. 
Sewaktu tidur, dia menatap wajah bayinya yang tidur di tengah-tengah. Bayi yang berambut coklat gelap sedikit itu memiliki iras-iras wajah Aysha dan wajahnya. Pipinya yang tembam dan keningnya yang hitam, seperti Aysha. Dari wajah anaknya, dia beralih ke wajah Aysha. Isterinya sedang tidur dengan tangan diletakkan di bawah kepala. Rambut hitamnya yang menutupi sedikit dari wajahnya yang pucat. Dahulunya badan Aysha sedikit tembam tetapi kini baru Syazwan sedar yang isterinya telah menjadi kurus serta tidak bermaya. Wajah isterinya pucat dan dia sedang tidur seperti amat keletihan.


Setelah beberapa hari di Pulau Perhentian, mereka pulang ke Kuala Lumpur. 
Sejak mengetahui Aysha lah yang menyelamatkan nyawa Syazwan yang mengalami kerosakan kedua-dua buah pinggangnya dan digantikan dengan sebelah buah pinggang yang didermakan oleh Aysha, ibunya dan Amirah selalu datang melawat dan membawakan buah tangan ke rumahnya.


" WHAT ?!! YOU SL** ! YOU TOLD ME YOU WILL DIVORCE HER AND MARRY ME !! 
WHY YOU STILL KEEP THAT B***H ?! " , herdik Dayana yang sedang berang. Syazwan pergi berjumpa Dayana di rumahnya selepas pulang dari kerja. Segala barang perhiasan yang berada atas meja ditolak dan dihempas oleh Dayana. Syawan cuba menenangkannya tetapi dia melawan dan menolak Syazwan ke dinding.


" TELL ME YOU WILL DIVORCE HER !! YOU'RE F*****G LIAR !! YOU TOLD ME YOU LOVE ME ! "


" How could i divorce her ? Dia berada di saat jatuh bangun i..dia teman i...dia jaga i...dia lahirkan anak i, zuriat darah daging i.... "


" WELL , I CAN GIVE YOU MORE THAN SHE DOES ! YOU KNOW RIGHT , IM BEAUTIFUL !
WHAT DO YOU SEE IN HER ?! SHE'S UGLY !! SHE'S STUPID !! SHE DOESN'T DESERVE YOU !
SHE'S A DUMB B***H !! "


Syazwan menampar muka Dayana. Dayana memegang pipinya dan memandang Syazwan dengan muka tidak percaya.


" SHUT YOUR MOUTH ! DON'T YOU DARE SAY ANYTHING BAD ABOUT MY WIFE !! AND SHE SAVES MY LIFE ! DIA YANG DERMA BUAH PINGGANG UNTUK I TERUS HIDUP !!
GO SEE YOURSELF IN FRONT OF A MIRROR ! YOU ARE THE ONE THAT STUPID ! YOU'RE A W***E ! JANGAN INGAT I TAK TAHU HUBUNGAN SULIT YOU DENGAN JOSEPH AND NIAT U NAKKAN HARTA I ! BETUL TAK APA I CAKAP ?! BY THE WAY , DENGAN SIKAP YOU MACAM TU TAK ADA SIAPA PUN NAK MEMPERISTERIKAN YOU ! " , jerkah Syazwan.




Syazwan keluar dari rumah Dayana dan memandu pergi. Sebelum pulang ke rumah, dia membeli sejambak bunga untuk Aysha dan sekotak coklat yang mahal. Dia memandu ke rumah dengan hati yang lega dan tak sabar untuk berjumpa isterinya. Balik rumah, dia di sambut mesra oleh Aysha. Namun begitu, muka Aysha kelihatan semakin pucat.


" Abang, nak mandi dulu ke nak makan ? ", tanya Aysha dengan senyuman lemah di wajahnya. Dia meletakkan pinggan di atas meja makan.


" Abang nak mandi dulu lah.. sayang , sini kejap.." , panggil Syazwan sambil berjalan ke bilik. Dia mendudukkan Aysha di atas katil. Dia mngeluarkan sejambak bunga ros merah yang masih segar dan sekotak coklat untuk Aysha.


" Abang cintakan Aysha..abang nak Sha tahu.. " , ucap Syazwan lalu dia mencium dahi Aysha. Dia menggenggam tangan isterinya. mata Aysha bergenang dengan airmata dan dia membelai pipi suaminya.


" Sha pun cintakan abang...", ujar Aysha. Syazwan mengelap airmata isterinya dan membuka baju kemeja yang dipakainya.


" Abang nak mandi kejap ye sayang..lepas itu kita makan sama-sama dan pergi ambil Adrine dari rumah mak.." , Syazwan mencium pipi Aysha sebelum masuk ke bilik mandi.


Aysha mencium bau bunga ros itu sambil mengelap airmatanya. Syazwan sayang padanya dan cinta padanya...tiba-tiba kepalanya rasa amat sakit. Aysha cuba mengurut-ngurut pelipisnya tetapi sakit yang dirasai amat dahsyat. Dia bangun dan cuba pergi ke laci meja solek dimana dia menyimpan pil penahan sakit. Pandangannya amat kabur. Aysha mula hilang imbangan dan akhirnya dia jatuh pengsan di kaki katil yang berhadapan dengan bilik mandi.


bersambung di Part 10 ( Part Akhir ) ..





No comments:

Post a Comment